1. Biuletyn Informacji Publicznej - informacje podstawowe:
Biuletyn Informacji Publicznej to urzędowy publikator teleinformatyczny służący do
udostępniania informacji publicznych przez zobowiązane do tego przepisami prawa
jednostki. System BIP ma postać ogólnodostępnej, poprzez sieć internetową, strony www.
Konieczność stworzenia takich stron wynika z ustawy z dnia 6 września 2001 r.
o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2001 r., nr 112, poz. 1198). Ustawa ta
obliguje, do udostępniania informacji publicznej m. in. organy władzy publicznej, w tym
Jednostki Samorządu Terytorialnego. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych
i Administracji z dnia 17 maja, 2002 r w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej
(Dz.U. z 2002 r., nr 67, poz. 619) określa m.in. strukturę, zakres publikowanych
informacji oraz szczegóły dotyczące zasad tworzenia stron www Biuletynu Informacji
Publicznej.
2. Serwis BIP posiada:
- część publiczną, ogólnie dostępną przez sieć internetową dla wszystkich
Użytkowników.
- część administracyjną, do której dostęp mają tylko osoby uprawnione. Dostęp do
części administracyjnej jest realizowany w trybie on-line za pomocą bezpiecznego,
szyfrowanego protokołu SSL. Identyfikacja osób uprawnionych do wprowadzania zmian jest
przeprowadzana na podstawie login-u i hasła.
3. Elementy serwisu BIP - pojęcia:
- linki - wyróżnione
fragmenty tekstu lub rysunki, ich kliknięciu lewym przyciskiem myszy powoduje odesłanie
do innej części (lub do innego) serwisu www.
- menu przedmiotowe (z lewej strony) - są to linki umożliwiające wybór
danej grupy informacji zawartej w Biuletynie Informacji Publicznej np. Statut, Regulamin,
Przetargi, itd. Kliknięcie lewym przyciskiem myszy wybranej pozycji z menu przedmiotowego
powoduje wyświetlenie wybranej podstrony serwisu Biuletynu.
- wyszukiwarka - pozwala na wyszukanie informacji przez porównanie z zadaną frazą
(ciągiem znaków). Dostęp do wyszukiwarki jest możliwy poprzez kliknięcie linku
w menu przedmiotowym, w grupie "INNE" lub przez bezpośrednie wpisanie
szukanej frazy w polu "szukaj" w prawym, górnym rogu strony Biuletynu.
Uwaga: podczas wyszukiwania uwzględniana jest wielkość liter.
- statystyka - udostępnia dane statystyczne dotyczące ilości odwiedzin (trafień)
poszczególnych części Biuletynu. Statystyka jest podzielona na część ogólną i
szczegółową. W pierwszej części przechowywane są takie dane jak: całkowita liczba
odwiedzin Biuletynu, liczba odwiedzin w tym roku, liczba odwiedzin w tym miesiącu i
liczba odwiedzin w dniu dzisiejszym - udostępniane dane dotyczą całego Biuletynu.
Część szczegółowa zawiera dane statystyczne dotyczące ilości odwiedzin
poszczególnych części Biuletynu.
- rejestr zmian
- wizualizuje szczegółową historię dotyczącą wszystkich zmian
bazy danych dotyczącej wybranej sprawy. Dla użytkownika udostępniane są takie dane
jak: rodzaj zmiany, operator, data i godzina zmiany.
- panel aktualizacyjny
- jest dostępny tylko dla uprawnionych do tego operatorów po
zalogowaniu się do części administracyjnej serwisu tj. po podaniu prawidłowego login-u
i hasła.
- załączniki
- dokumenty udostępnione do pobrania przez administratora systemu (np.
w formacie MS WORD). Sposób obsługi pobierania załączników i ich wyróżnienia na
stronie jest analogiczny jak linków.
4. Obsługa Biuletynu Informacji Publicznej:
Obsługa Biuletynu na poziomie Użytkownika systemu w niczym nie odbiega od obsługi
zwykłej strony www. Poruszanie się po Biuletynie odbywa się na zasadzie klikania
wybranych linków (odsyłaczy), oczywiście można też używać standartowych funkcji
przeglądarki internetowej takich jak: "wstecz", "dalej", "dodaj
do ulubionych" i inne ... .
Życzymy zadowolenia i łatwości wyszukania poszukiwanych informacji.
Krośnieńskie Centrum Informatyczne "KROSOFT"
|